Adalah malang apabila golongan yang kononnya kuat berpegang dengan
agama tidak bersifat ilmiah. Sedangkan ilmu adalah teras kepada Islam yang
tulen dan murni. Antara sikap tidak ilmiah ialah menuduh seseorang dengan
sesuatu tuduhan palsu disebabkan tidak mahu atau berupaya menjawab persoalan
yang dikemukakan. Sikap ini sama dengan Amerika sekarang yang menganggap
sesiapa sahaja yang mengkritiknya sebagai pengganas sekalipun tanpa bukti.
Di Malaysia ini, wujud sikap yang
sedemikian. Jika seseorang memberikan pandangan agama yang bukan menjadi
perkara yang biasa diketahui oleh golongan agama tradisional tempatan, maka dia
akan dilebelkan sebagai ‘wahabi’. Sekalipun mungkin dia tidak tahu menahu wahabi itu apa?!.
Bahkan yang membuat tuduhan itupun kebiasaannya tidak begitu tahu apa itu
wahabi?!.
Jika kita bertanya kepada
kebanyakan yang suka melebelkan orang lain sebagai ‘wahabi’; apa itu wahabi?. Berbagai jawapan diberikan. Ada yang katakan
wahabi ialah sesiapa yang tidak qunut subuh. Jika kita beritahu dia,
mazhab-mazhab yang lain juga demikian. Apakah al-Imam Ahmad bin Hanbal dan Abu
Hanifah juga wahabi?. Dia diam. Ada yang kata: wahabi tidak tahlil. Kita
beritahu dia tahlil maksudnya La ilah illa ALLAH, tahmid bermaksud Alhamd li
ALLAH, tasbih bermaksud subhana ALLAH. Setahu kita mereka ini menyebutnya. Mana
mungkin, jika tidak, mereka kafir. Bahkan imam-imam di Arab Saudi menghafaz
al-Quran dengan begitu hebat dan bacaan-bacaan mereka diperdengarkan di sana
sini. Adakah mereka kafir?!!. Ada yang kata wahabi adalah mereka yang belajar
di Arab Saudi. Saya kata saya tidak belajar di Arab Saudi pun ada juga yang
menuduh wahabi. Kemudian, kalau wahabi itu sesat, apakah sekarang Masjid
al-Haram dan Masjid al-Nabi sedang didiami dan diimami oleh golongan yang
sesat?!!. Ada yang kata wahabi ialah golongan tidak bermazhab. Kita beritahu
dia Arab Saudi yang sebagai dituduh wahabi bermazhab Hanbali.
Agak yang lebih pandai menyebut;
wahabi adalah pengikut Muhammad bin ‘Abd al-Wahhab. Dari situ digelar
pengikutnya ‘Wahhabi’. Saya katakan saya sendiri dalam pengalaman yang singkat ini ada
yang menuduh wahabi, sekalipun saya tidak begitu membaca buku-buku Muhammad bin
‘Abd al-Wahhab. Saya hanya menganggapnya salah seorang tokoh-tokoh umat yang
ada jasa dan sumbangannya. Dalam masa yang sama ada kekurangan dan
kelemahannya. Dia bukan tokoh mazhab fiqh yang ulung untuk dirujuk fatwa-fatwa
fiqhnya. Dia sendiri bermazhab Hanbali. Bukan juga jaguh dalam hadith, sehingga
al-Albani pernah mengkritiknya dengan agak keras. Namun, sebagai tokoh, ada
sumbangannya yang tersendiri. Dari segi ilmiah, secara peribadi saya tidak
dapat banyak manfaat daripadanya. Namun sumbangannya tidak dilupakan. Dr. Yusuf
al-Qaradawi dalam Fiqh al-Aulawiyyat memujinya, dengan berkata: Bagi al-Imam
Muhammad bin ‘Abd al-Wahhab di Jazirah Arab perkara akidah adalah menjadi
keutamaannya untuk memelihara benteng tauhid dari syirik yang telah mencemari
pancaran tauhid dan dikotori kesuciannya. Beliau telah menulis buku-buku dan
risalah-risalah dalam perkara tersebut. Beliau bangkit menanggung bebanan
secara dakwah dan praktikal dalam memusnahkan gambaran-gambaran syirik. (m.s.
263, ctk. Maktabah Wahbah, Mesir). Bahkan Dr. Wahhab al-Zuhaili juga memujinya dengan
menyebut: “Sesuatu yang tiada syak padanya, menyedari hakikat yang sebenar,
bukan untuk meredhakan sesiapa, berpegang kepada ayat al-Quran yang agung
(maksudnya) “Jangan kamu kurangkan manusia apa yang menjadi hak-haknya (Surah
Hud: 85), bahawa suara kebenaran yang paling berani, pendakwah terbesar untuk
islah (pembaikian), membina umat, jihad dan mengembalikan individu muslim
kepada berpegang dengan jalan al-salaf al-salih yang terbesar ialah dakwah
Muhammad bin ‘Abd al-Wahhab pada kurun yang kedua belas hijrah. Tujuannya untuk
mentajdidkan kehidupan muslim, setelah secara umum dicemari dengan berbagai
khilaf, kekeliruan, bid'ah dan penyelewengan. Maka Muhammad bin ‘Abd al-Wahhab
ialah pemimpin kebangkitan agama dan pembaikian (islah) yang dinantikan, yang
menzahir timbangan akidah yang bersih..” (Rujukan: Dr Wahbah al-Zuhaili,
Risalah Mujaddid al-Din fi Qarn al-Thani ‘Asyar, m.s 57-58). Bahkan banyak lagi
puji-pujian beliau dalam risalah tersebut. Saya tidak pasti apakah tokoh-tokoh
agama yang begitu ramai memuji Muhammad bin ‘Abd al-Wahhab patut dituduh wahabi
atau tidak?!!!.
Antara kitab-kitab yang saya ajar
ialah kitab fekah mazhab al-Imam al-Syafi'i. Saya baca kitab al-Fiqh al-Manhaji
‘ala Mazhab al-Imam al-Syafi’i kerana ia agak mudah untuk generasi muda. Namun
apabila saya menyebut apa yang terkandung dalam kitab tersebut yang tidak sama
dengan amalan masyarakat, maka dituduh wahabi. Sedangkan kitab itu adalah kitab
dalam Mazhab al-Imam al-Syafi'i. Tokoh-tokoh penulisnya, adalah tokoh-tokoh semasa
mazhab al-Imam al-Syafi'i , iaitu al-Syeikh Mustafa Khin, al-Syeikh Mustafa
al-Bugha dan ‘Ali al-Syarbaji. Namun apabila saya baca antara apa yang disebut
dalam kitab tersebut: “Daripada bid'ah apa yang dibuat oleh keluarga si mati
ialah dengan mengumpulkan orang ramai kepada makanan dengan munasabah yang
dinamakan berlalunya empat puluh hari dan seumpamanya. Sekiranya perbelanjaan
makanan tersebut dari harta peninggalan (si mati) dan di kalangan waris ada
yang belum baligh, maka itu adalah dari perkara lebih haram. Ini kerana ia
memakan harta benda anak yatim dan melenyapkannya bukan untuk kepentingan anak
yatim tersebut. Terbabit juga dalam melakukan perbuatan haram ini setiap yang
memanggil dan memakannya” (1/263, Damsyik: Dar al-Qalam), saya dituduh wahabi.
Apakah semua penulis itu wahabi?!!. Mereka katakan kepada saya, jangan baca!
Itu tidak sama dengan mazhab syafii tempat. Saya tanya: Adakah ada dua mazhab
al-Syafi'i??!. Tidak mengapalah, mari kita tengok apa kata kitab-kitab melayu
jawi. Kata Syeikh Daud al-Fatani (semoga ALLAH merahmatinya) dalam Bughyah
al-Talab: “(dan makruh) lagi bid'ah bagi orang yang kematian membuat makanan
menserukan segala manusia atas memakan dia sama ada dahulu daripada menanam dia
dan kemudian daripadanya seperti yang diadatkan kebanyakan manusia (dan
demikian lagi) makruh lagi bid'ah bagi segala yang diserukan dia memperkenankan
seruannya” (2/34). Demikian juga kenyataan dibuat oleh al-Syeikh Muhammad
Arsyad al-Banjari dalam Sabil al- Muhtadin. Begitu juga al-Marbawi dalam Bahr
al-Mazi menyebut: “Maka bid'ah yang tidak elok” (7/130). Apakah mereka semua
juga wahabi?!!.
Apabila kita memberitahu amalan
Nisfu Syaaban seperti yang dibuat oleh masyarakat kita bukan dari tunjuk ajar
Nabi s.a.w. Mereka kata: “awak wahabi”. Kita kata ini bukan daripada tulisan
Muhammad bin ‘Abd al-Wahhab, ini fatwa Dr Yusuf al-Qaradawi apabila ditanya
mengenai nisfu Syaaban, beliau menjawab: “Tidak pernah diriwayatkan daripada
Nabi s.a.w. dan para sahabat bahawa mereka berhimpun di masjid untuk menghidupkan
malam nisfu Syaaban, membaca do`a tertentu dan solat tertentu seperti yang kita
lihat pada sebahagian negeri orang Islam. Bahkan di sebahagian negeri, orang
ramai berhimpun pada malam tersebut selepas maghrib di masjid. Mereka membaca
surah Yasin dan solat dua raka`at dengan niat panjang umur, dua rakaat yang
lain pula dengan niat tidak bergantung kepada manusia, kemudian mereka membaca
do`a yang tidak pernah dipetik dari golongan salaf (para sahabah, tabi`in dan
tabi’ tabi`in). Ianya satu do`a yang panjang, yang menyanggahi nusus (al-Quran
dan Sunnah) juga bercanggahan dan bertentang maknanya...perhimpunan (malam
nisfu Syaaban) seperti yang kita lihat dan dengar yang berlaku di sebahagian
negeri orang Islam adalah bid`ah dan diada-adakan. Sepatutnya kita melakukan
ibadat sekadar yang dinyatakan dalam nas. Segala kebaikan itu ialah mengikut
salaf, segala keburukan itu ialah bid`ah golongan selepas mereka, dan setiap
yang diadakan-adakan itu bid`ah, dan setiap yang bid`ah itu sesat dan setiap yang
sesat itu dalam neraka.( Dr. Yusuf al-Qaradawi, Fatawa Mu`asarah, 1/382-383,
Beirut: Dar Uli al-Nuha). Apakah beliau juga wahhabi?!!
Al-Imam al-Nawawi (meninggal 676
H) adalah tokoh agung dalam mazhab al-Syafi'i. Pada zamannya, beliau membantah
mengiringi jenazah dengan mengangkat suara membaca al-Quran. Beliau berkata:
“Ketahui sesungguhnya yang betul lagi terpilih yang menjadi amalan al-salaf
al-salih r.a ialah diam ketika mengiringi jenazah. Jangan diangkat suara dengan
bacaan, zikir dan selainnya. Hikmahnya nyata, iaitu lebih menenangkan hati dan
menghimpunkan fikiran mengenai apa yang berkaitan dengan jenazah. Itulah yang
dituntut dalam keadaan tersebut. Inilah yang cara yang betul. Jangan kamu
terpengaruh dengan banyaknya orang yang menyanggahinya. Sesungguhnya Abu ‘Ali
al-Fudail bin ‘Iyad r.a. pernah berkata –maknanya-: “Berpegang dengan jalan
petunjuk, jangan engkau tewas disebabkan sedikit yang melaluinya. Jauhilah
jalan yang sesat. Jangan engkau terpengaruh dengan banyaknya golongan yang
rosak”. Adapun apa yang dilakukan oleh golongan jahil di Damsyik, iaitu
melanjutkan bacaan al-Quran dan bacaan yang lain ke atas jenazah dan bercakap
perkara yang tiada kaitan, ini adalah haram dengan ijma’ ulama. Sesungguhnya
aku telah jelaskan Adab al-Qiraah keburukannya, besar keharamannya, dan
fasiknya sesiapa yang mampu membantahnya tetapi tidak membantahnya”.
(Al-Nawawi, Al-Azkar, m.s. 225-226, Damsyik: Maktabah al-Ghazali). Saya percaya
jika al-Imam al-Nawawi di zaman kini dan buat kenyataan ini, golongan yang
taksub pegangan tempatan akan menuduhnya juga wahabi. Apatah lagi jika dia
mereka mambaca kenyataan al-Imam al-Nawawi ini menyetujui tokoh-tokoh mazhab
al-Syafi’i yang membantah jamuan atau kenduri sempena kematian. Katanya:
“adapun menyediakan makanan oleh keluarga si mati dan menghimpunkan orang ramai
kepadanya adalah tidak diriwayatkan daripada Nabi s.a.w sedikit pun. Ia adalah
bid’ah yang tidak disukai” (Al-Nawawi, al-Majmu’ Syarh al-Mahazzab 5/320
Beirut: Dar al-Fikr).
Banyak lagi contoh-contoh lain
jika hendak disebut. Maka fahamlah bahawa tuduhan wahabi kepada seseorang di
negara kita ini kebanyakan adalah fitnah. Sebagai jawapan kepada persoalan yang
tidak terjawab, maka diputarkan isu ke arah yang lain. Ia adalah lambang akhlak
dan perilaku buruk pembuatnya. Memburukkan orang lain tanpa bukti dan ilmu.
Kesemua mereka ini akan didakwa di akhirat kerana memutar belitkan fakta tanpa
rasa takut kepada ALLAH. Tidak pernahkah mereka membaca firman ALLAH dalam
Surah al-Hujurat ayat 11-12: (maksudnya) Wahai orang-orang yang beriman!
Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) merendah-rendahkan puak lelaki yang
lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan
janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan merendah-rendahkan puak
perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik
daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya
yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang
lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan
orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama
fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. Dan (ingatlah), sesiapa yang tidak
bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim.
Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan kerana
sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu
mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah
kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan
daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah
tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang
tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima
taubat, lagi Maha mengasihani.
Adalah malang jika medan
perbahasan ilmiah dijadikan medan fitnah memfitnah. Apatah lagi jika yang
terlibat itu golongan agama. Kita sepatutnya hanya berada dalam sempadan fakta dan
angka sahaja. Jangan terbabas ke peringkat tuduh menuduh secara tidak
berakhlak. Umpamanya, memang benar kita dalam beberapa pandangan hukum,
mengambil selain dari mazhab al-Syafi'i. Ini beradarkan kajian atau tarjih yang
disandarkan kepada ulama lain. Di Malaysia pun memang banyak hukum yang tidak
berpegang dengan mazhab al-Syafi'i, terutamanya dalam fiqh muamalat. Lihat
sahaja hukum-hakam zakat di negara ini. Namun ini bukan bererti kita menghina
al-Imam al-Syafi'i. Malang sebahagian yang berniat jahat membuat fitnah
kononnya kita menghina Imam kita yang agung itu. Sedangkan saya sendiri pada
Julai 2004 telah menulis tentang keagungan al-Imam al-Syafi'i dalam majalah ini
dan demikian juga dalam buku-buku saya. Bahkan ada yang membuat cerita kononnya
ingin dibakar kitab-kitab mazhab dan inilah wahabi. A’azu bi ALLAH min zalik
(pohon perlindungan dengan ALLAH dari itu semua). Benarlah kata Kata Muhammad
bin Salih al-‘Ali: “Kebiasaannya, taksub kepada sesuatu pandangan atau mazhab
membawa kepada sejenis sikap keras terhadap sesiapa yang menyanggahi pandangan
dan mazhabnya. Inilah yang berlaku kepada sebahagian pengikut mazhab fiqh yang
lidah mereka petah (mencerca) sesiapa yang berbeza dengan mereka…Orang yang
taksub terlindung dari penilaian secara ilmiah dan berhati-hati dalam hukuman.
Dia tidak melihat melainkan keburukan dan kesilapan orang yang berbeza
dengannya. Ini membawanya kepada sikap keras, mengkritik dan menyakiti..”
(rujukan: Muhammad bin Salih bin Yusuf al-‘Ali, Insaf Ahl al-Sunnah wa al-Jama`ah
m.s. 113-114, Jeddah: Dar al-Andalus al-Khadra`).
Ramai pendakwah yang mengeluh
dengan akhlak buruk ini. Saya juga berdukacita dan bersimpati. Apatah lagi jika
ahli fitnah memakai gelaran ahli badan ulama. Lebih lagi kita sedihkan. Namun
saya katakan kepada diri saya yang amat dhaif dan para pendakwah yang difitnah;
bersabarlah. Telah pun difitnah sebelum ini para rasul yang mulia, sehingga
Nabi Muhammad s.a.w dituduh ahli sihir dan gila. Al-Imam al-Syafi'i r.h pernah
dituduh sebagai pendokong Syiah di zaman sehingga dia dihukum. Al-Imam Al-Bukhari r.h pernah
tuduh sebagai bersefahaman dengan Mu’tazilah mengenai al-Quran, sehingga dia
terpaksa keluar dari kampung halamannya. Demikian sejarah dan sirah para ulama
kesemuanya tidak sunyi dari mainan golongan yang hasad dan khianat. Demikian
tabiat dakwah ini yang sentiasa menuntut keikhlasan dan pengorbanan. Pada hari
kita memulakan dakwah ke jalan ALLAH dan rasulNya ini, kita sepatutnya
mengetahui denai berliku dan lorong berduri yang akan lalui di hadapan. Jika
tidak bertemankan keikhlasan dan kecintaan yang tinggi kepada ALLAH dan Rasul,
gugurlah kita satu persatu. Untuk itu dari awal kita mesti sedar hakikat ini.
Jika takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai.
Ada kata golongan wahabi enggan
terikat dengan mazhab. Jadi sesiapa yang ada berpegang dengan mazhab lain dalam
beberapa perkara, maka dia wahabi. Kita katakan kita amat menghormati mazhab
dan memuliakannya. Dalam banyak perkara kita terkait dengan mazhab al-Syafii.
Tetapi ahli ‘tuduh menuduh’ ini seperti kata Dr Yusuf al-Qaradawi: “Golongan
yang taksub ini tidak membolehkan sesiapa yang mengikut sesuatu mazhab keluar
daripadanya, sekalipun dalam beberapa masalah yang jelas kepada pengikut mazhab
bahawa dalil mazhabnya lemah. Sehingga mereka menyifatkan sesiapa yang keluar
mazhab sebagai tidak berpendirian. Perbuatan ini sebenarnya mewajibkan apa yang
tidak diwajibkan oleh Allah SWT. Seakan-akan mereka menganggap imam-imam mazhab
mempunyai kuasa membuat syari`at dan perkataan mereka adalah hujah syarak yang
dipegang dan tidak boleh dibangkang. Ini sebenarnya menyanggahi tunjuk ajar
imam-imam mazhab itu sendiri, kerana sesungguhnya mereka telah melarang orang
ramai bertaklid kepada mereka atau selain mereka. Ini juga menyanggahi apa yang
dipegang oleh golongan salaf umat ini iaitu para sahabah dan mereka yang
selepas sahabahsepanjang kurun-kurun yang awal yang merupakan sebaik-baik kurun
dan yang paling dekat kepada petunjuk Nabi. Justeru itu, para ulama besar umat
ini dan para muhaqqiqnya (pengkaji) membantah sikap melampau di dalam taklid
mazhab yang menyamai apa yang dilakukan oleh ahli kitab yang mengambil paderi
dan pendita mereka sebagai tuhan-tuhan selain Allah”. (rujukan: Dr. Yusuf
al-Qaradawi, Al-Sahwah al-Islamiyyah bain al-Ikhtilaf al-Masyru’ wa al-Tafarruq
al-Mazlum, m.s 202, Kaherah: Dar al-Sahwah). Barangkali mereka juga kena
masukkan al-Qaradawi dalam senarai wahabi seperti yang didakwa oleh Amerika
terhadap beliau.
Dalam ilmu hadith pula, kita
menyebut apa yang disebut oleh ulama-ulama hadith yang mendhaif atau menghukum
sebagai palsu sebahagian hadith yang diamalkan oleh masyarakat kita. Umpamanya,
kita memetik ulasan-ulasan para ulama terhadap Kitab Ihya ‘Ulum al-Din. Bukan
bertujuan menghina al-Imam al-Ghazali (semoga ALLAH merahmatinya), tetapi
sebagai ingatan untuk kita. Malangnya, mereka yang tidak takutkan ALLAH membuat
fitnah kononnya kita menganggap kita lebih alim dari al-Imam al-Ghazali. Di
sini saya petik apa yang tertera dalam buku saya “Menangkis Pencemaran Terhadap
Agama & Tokoh-Tokohnya” yang dicetak pada awal tahun 2004:
“Sebagai contohnya di sini kita
sebutkan kitab Ihya`Ulum al-Din karangan al-Imam al-Ghazali r.h (meninggal
505H) secara khusus. Ini memandangkan ia merupakan yang paling masyhur dan
banyak diguna pakai dalam masyarakat. Dengan kita menyedari bukan hanya kitab
al-Ihya ini sahaja yang mengandungi hadith-hadith dhaif dan palsu, ada
kitab-kitab lain juga banyak yang mempunyai masalah yang sama. Mengkritik
hadith-hadith palsu dan dha`if dalam kitab al-Ihya ini tidaklah bererti kita
menafikan sama sekali sumbangan penulisnya dan nilai-nilai baik yang terkandung
di dalamnya. Sebagai seorang tokoh, tentunya Al-Ghazali mempunyai sumbangannya
yang tersendiri. Namun ini tidak memboleh kita menyembunyi apa yang benar. Kita
mendo`akan keampunan dan kerahmatan Allah untuknya dan juga kita. Namun
persoalan kebenaran dan ilmu mesti dijelaskan. Firman Allah:
Maksudnya: Wahai orang-orang yang
beriman! Hendaklah kamu menjadi orang-orang yang sentiasa menegakkan keadilan,
lagi menjadi saksi (yang menerangkan kebenaran) kerana Allah, sekalipun
terhadap diri kamu sendiri, atau ibu bapa dan kaum kerabat kamu.( Surah
al-Nisa`: 135)
Al-Ghazali seperti yang
dinyatakan oleh al-Hafizd al-Zahabi (wafat 748H) ketika mengulas
kesilapan-kesilapannya dalam kitab Ihya `Ulum al-Din: “Aku katakan: Al-Ghazali
adalah imam yang besar, namun bukanlah menjadi syarat seorang alim itu untuk
dia tidak melakukan kesilapan. (rujukan: Al-Zahabi, Siyar `Alam al-Nubala
19/339, Beirut :Muassasah al-Risalah)
Sesiapa sahaja yang mengkaji ilmu
hadith tahu bahawa Al-Imam al-Ghazali bukan seorang pakar dalam bidang hadith,
ini diakui oleh semua pihak, melainkan mereka yang jahil tentang ilmu hadith
sahaja. Sehingga Taj al-Din al-Subki (meninggal 771H/ Beliau adalah tokoh
mazhab al-Syafi’i yang terkenal) yang begitu mempertahankan al-Imam al-Ghazali
dalam Tabaqatnya turut mengakui hal ini dengan menyatakan: “Adapun apa yang
dianggap cacat pada kitab al-Ihya disebabkan kelemahan sebahagian hadith-hadithnya,
ini kerana al-Ghazali diketahui bukanlah seorang pakar dalam bidang hadith”.
(rujukan: Taj al-Din al-Subki, Tabaqat al-Syafi`yyah al-Kubra, 3/449, Beirut
:Dar al-Kutub al-`Ilmiyyah)
Kita lihat apa yang kata
tokoh-tokoh hadith umat mengenai kitab Ihya `Ulum al-Din antaranya:
-Kata al-Hafizd al-Imam Ibn
Kathir (meninggal 774H) dalam Al-Bidayah wa Al-Nihayah: “Ketika berada di
Damsyik dan Bait al-Maqdis, al-Ghazali mengarang kitabnya Ihya `Ulum al-Din,
ianya sebuah kitab yang ganjil. Ianya mengandungi ilmu yang banyak berkaitan
syarak, bercampur dengan kehalusan tasawwuf dan amalan hati. Namun padanya
banyak hadith yang gharib, munkar dan palsu”.( Ibn Kathir, Al-Bidayah wa
al-Nihayah, 12/186, Beirut: Dar al-Kutub al-`Ilmiyyah)
-Kata al-Hafizd al-Imam Ibn Jauzi
(wafat 597H): “Kemudian datang Abu Hamid al-Ghazali menulis untuk golongan sufi
kitab al-Ihya’ berdasar pegangan mereka. Dia memenuhi bukunya dengan
hadith-hadith yang batil yang dia tidak tahu kebatilannya”.( rujukan :Ibn
Jauzi, Talbis Iblis, m.s. 190, Beirut : Dar al-Kutub al-ilmiyyah)
-Kata al-Hafizd al-Imam al-Zahabi
(wafat 748H): “Adapun kitab al-Ihya padanya ada sejumlah hadith-hadith yang
batil. Sekiranya tidak ada padanya adab, cara dan zuhud yang diambil dari ahli
falsafah dan golongan sufi yang menyeleweng, padanya ada kebaikan yang banyak.
Kita memohon daripada Allah ilmu yang bermanfaat. Tahukah anda apa itu ilmu
yang bermanfaat?. Ianya apa yang dinyatakan al-Quran dan ditafsirkannya oleh
Rasulullah secara perkataan dan perbuatan”.( Al-Zahabi, Siyar `Alam al-Nubala`,
19/339)
-Kata Syeikh al-Islam Ibn
Taimiyyah (wafat 728H): “Abu Hamid (Al-Ghazali) tidak mempunyai kepakaran dalam
hadith-hadith Nabi dan riwayat-riwayat salaf sepertimana yang dimiliki oleh
ahli yang mengetahui perkara itu. Mereka dapat membeza antara yang sahih dan
yang tidak sahih. Oleh itu al-Ghazali menyebut dalam kitab-kitabnya hadith dan
athar yang palsu dan dusta, yang mana kalau mengetahuinya tentu dia tidak
menyebutnya”.( Ibn Taimiyyah, Dar`u Ta`arud al-`Aql wa al-Naql, 7/149, Riyad :
Dar al-Kunuz al-Adabiyyah).
Ada yang kata, kalau iya pun,
banyak lagi isu yang lebih penting. Kita katakan alhamd lil Lah, atas kurnia
ALLAH, banyak isu-isu ilmiah utama di negara ini, kita antara yang awal
membincangkannya. Isu Islam Liberal, isu Astora, Syiah dan seumpamanya.
Tulisan-tulisan kita banyak tentang isu-isu itu. Adapun isu-isu yang disebutkan
tadi hanya sampingan sebagai menjawab persoalan-persoalan yang dibangkit oleh
generasi baru yang luas pembacaannya. Namun telinga anda hanya memetik apa yang
anda benci dan memekakkan diri dari apa yang anda suka. Kami pohon keampunan
dari Allah untuk kami dan anda juga !!
Justeru, jauhkan diri
fitnah-menfitnah kerana itu perlambangan akhlak yang buruk dan peribadi yang
amat rendah. Kita kurang kecewa apabila pelakunya itu ‘Shahrir Long’. Namun
kita akan kecewa jika hal ini dilakukan oleh golongan agama, yang berakhlak dan
mempunyai maruah diri. Mungkin ada orang yang benar-benar ingin menasabkan
dirinya kepada wahabi. Namun kita sejuta kali menyebut : ‘Katakan tidak untuk
wahabi’. Ya untuk syafii, ya untuk Hanbali, Ya untuk Maliki, Ya untuk Hanafi.
Dengan syarat tidak ekstrim dan taksub. Tapi no untuk wahabi kerana ia bukan
aliran yang cukup untuk dimazhabkan.
0 Komentar:
Posting Komentar